Direktlänk till inlägg 15 november 2006

Viktresa Fem - Jag och Min Självbild, Högstadiet

Av Jenny - 15 november 2006 10:08

HögstadietHögstadiet var en konstig tid i mitt liv. Jag förändrades flera gånger under de tre åren. När jag började högstadiet var jag pojkflicka. Jag brydde mig inte om utseende, smink var otänkbart och stora kläder var det bästa som fanns. Andra människor såg mig nog som en tönt, men saken var den att redan då hade jag slutat visa ifall jag brydde mig om vad människor tyckte. Men sedan kom slutet av åttan och då hände det något, både fysiskt och psykist. Över en sommar fick jag höfter och lår. Det var fruktansvärt, inga av mina gamla kläder passade och jag började tänka på mitt utseende. Killar blev en större del av mitt liv, specielt en kille. Min första riktiga förälskelse. Jag började ha på mig tajtare kläder och tänkte på hur jag såg ut, konstigt nog sminkade jag mig fortfarande inte mer än bara lite mascara. Tyckte väl inte om det. Men eftersom jag inte tyckte om mina nya former så var jag tvungen att göra något åt saken och jag började svälta mig själv. Jag stirrade mig blind på spegeln, stirrade på den äckliga magen, de meter breda höfterna, den gigantiska rumpan och de lika stora låren. Jag avskydde mig kropp, såg inte hur vacker den egentligen var, det enda jag tänkte på var att bli smal, för då kanske någon kille ville ha mig. Klasskamraterna hade det ju så bra, de var smala, vackra och hade pojkvänner. Mitt självförtroende låg på botten. Jag hatade allt om mig, min kropp, mitt ansikte, mitt liv. ¨Detta var vad jag åt:Ingen frukost (det slutade jag redan med i sjuan.)Ingen lunchMax en banan eller någon macka till middag (sa till mamma och pappa att jag hade ätit något på stan eller ätit innan dom kom hem). Jag var alltid svimfärdig och hungrig, men det ignorerade jag. Jag skulle ju bli smal och få killar!Det var en kompis till mig som var likadan och vi skröt för varandra om hur lite vi åt och hur mycket vi hade gått ned. Tillslut, jag tror det var i slutet av åttan eller början på nian, så reagerade skolan. Dom hade sett att vi inte åt något i bamba och skolsköterskan började kontrollväga mig någon gång i månaden, men dom kallade aldrig på mina föräldrar. Jag minns hur pinsamt det var när skolsköterskans röst hördes i skolans högtalare när hon kallade på mig och min kompis. Jag vägde då runt 51kg till mina 170cm och tyckte fortfarande att jag var tjock. Jag var väl annars en normal ung kvinna. Jag bråkade lite titt som tätt med mamma och pappa, skolkade väl två gånger per termin, drack aldrig, längtade efter killar och hatade skolan. Sedan över vinterlovet i nian förändrades jag igen. Jag hatade fortfarande min kropp men jag ville förändra mig. Jag tyckte väl att så som jag var då gav mig ingen uppmärksamhet och jag ville inte se ut som alla andra. Så mitt hår färgades svart, klipptes upp i en snygg frisyr, piercing i vänstra ögonbrynet, mycket mer smink (mest mörka toner), nithalsband runt min hals och mest mörka kläder. Och det funkade, jag fick mer uppmärksamhet. Jag ahde aldrig fått det tidigare och jag var då någotlunda glad igen. Människor (dom häftiga ungarna) kom nyfiket fram och frågade om jag var satanist eller punkare. Dom pratade med mig tillochmed, så skolan kändes bra igen. Sedan lyckades jag bli tillsammans med min första förälskelse, killen jag hade varit kär i över ett år innan. Min självbild fortsatte vara dålig och jag var förvirrad. Jag trodde att allt skulle bli bra bara jag fick en kille. Men så var inte fallet, det var djupare än så.Förhållandet höll i tio månader och när jag blev singel så hade min kropp blivit mycket bättre. Jag åt bättre, fortfarande inte bra men bättre än innan och jag gick upp i vikt. Vägde nu 55 kg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 december 2006 06:15

Jag längtar så mycket. Sitter just nu och lyssnar på blandade jullåtar (auld lang syne spelas nu). Det börjar bli riktigt juligt här hemma, men det är mycket mycket mer som ska upp. Och vi har inte ens köpt gran ännu, men det kommer snart, tror imorg...

Av Jenny - 13 december 2006 06:08

Min vikt pendlar nu mellan 64 - 64,5 kg och jag har inga vidare ambitioner att gå ner mer nu innan jul. Det är alldeles för god mat helt enkelts, så nu har jag gått med i Hålla Nollan på VK. Det känns bra, jag får äta runt 600kcal mer. Jag ska för...

Av Jenny - 5 december 2006 12:12

Nu är det nästan en dag sedan jag tog mina mått senast så jag tog nya och här är dom: Den 5 december 2006 Det inom () är vad jag gått förlorat från starten och det utan är från förra månaden. Vikt: 64,4 kg -1,1 (-5,6) BMI: 22,1 -0,4 (-2,1) ...

Av Jenny - 5 december 2006 11:34

Min omröstning blev så här: Har du börjat köpa julklappar än? Ja, jag började redan i September! 13.3 % Jag har precis börjat med dom första. 43.3 % Inte än, har inte hittat något bra än. 3.3 % Jag vet att jag måste, men ...

Av Jenny - 5 december 2006 11:29

Nu är det snart dags för vinter uppehåll och det ska bli såååå skönt. Men först är det slutarbetarna kvar och mycket har jag att göra. Samtidigt som det pågår julplanering och försök att få ned vikten. Dte där med vikten går inte så värst bra....

Presentation

Omröstning

Hur kommer du fira jul?
 Stort julfirande hemma med hela släkten
 Mindre julfirande hemma med bara närmsta familjen
 Stort julfirande borta hos släkt
 Mindre julfirande borta hos närmsta familjen
 Utomlands
 Med vänner
 Firar inte jul

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<<
November 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards