Direktlänk till inlägg 15 november 2006

Viktresa Fem - Jag och Min självbild, Åren Efter Gymnasiet Fram Tills Nu!

Av Jenny - 15 november 2006 10:33

Jag studerade en termin efter gymnasiet, hoppade av och blev arbetslös i ett halvår ungefär. Då var jag i mitt nuvarande förhållande med P och mådde bra. Jag åt fortfarande inget om jag skulle ut på krogen men jag åt bättre på dagarna.Jag fick jobb och då började min vikt öka. Ett stilla sittande arbete, åt alltid brieost baguetter till lunch, drack cola, åt godis och aldrig någon frukost. Jag var vegetarian men åt aldrig grönsaker eller frukt. Gick nog upp tre kg under de åtta-nio månaderna jag arbetade och sedan när jag fick sparken och blev arbetslös och fann WoW så ökade min vikt konstant. Jag gick från att väga 61-62kg till 71-72 kg på bara ett år. Och jag såg det inte ens. Det var ingen som sa det till mig och jag bara fortsatte att lata mig. Trots att jag hade all tid i världen (då när jag inte sprang till arbetsförmedlingen, sökte jobb eller var på två månaders praktik) så åt jag oregelbundet och dåligt. Ingen ordentlig frukost, lunch började jag äta men det bara smörgåsar och middagarna var simpla grönsaksfria måltider. Vi åt mängder av snabbmat, mest pizza och jag började äta nästan mer än killen. Så här kunde en lördag och söndag se ut (föreställ dig lite bakfull och fyllehungrig också): Går upp vid 12-13.Alternativ 1: Beställer pizza (margarita med extra ost, lök, paprika och massor av vitlöksdressing) och 1-2 burkar med fanta. Äter upp allt utan lite kanter. Vi beställde ofta från pizzerian bredvid och tog hemkörning, trots att man ser pizzerian från vårt fönster! HAHAHA, tragiskt!Alternativ 2: Åker förbi Burger King, köper en veggieburger med ost, stor fanta och stor pommes med BBQ dip till, genom drive-in och äter i bil eller hemma. *Blir hungrig vid 17-18, kanske pizza, hamburgare (likadana som innan) eller om man orkar lagar till något gott: klyftpotatis, quornfile med vitlök och örter och någon sås till. Kunde äta mer klyftpotatis än killen trots att jag inte var ett dugg hungrig heller.Sedan "lite" gott till alkoholen(lördag) eller filmen (söndag):* En chips påse (grill, dill eller sourcreme) som jag åt själv.* En fanta, delade med killen.* Stor portion Viennetta glass.* Chokladkaka av något slag* Alltid något lakrits.* Lördagar: ca 8-12 cider* Lördag natt runt 03.00-05.00: Vegetarisk HelspecialSkrämmande att läsa hur mycket jag kunde äta. Äckligt!Tur att jag stoppade i god tid för annars vem vet hur stor jag hade kunnat bli.Enda bra saken som hände när jag gick upp i vikt var att jag slutade tänka så mycket på min kropp just när jag skulle ut på krogen. Jag åt ju så mycket hela tiden att jag kunde ju inte längre hålla upp med att äta innan vi gick ut. Inga kläder passade ändå. Och det har fastnat hos mig. Ska vi gå ut så äter jag min middag ändå och magen sväller inte längre.Jag tyckte under denna tiden faktiskt aldrig illa om min kropp förrän jag ville börja minska i vikt. Jag badade t.o.m i somras och det var en enorm bedrift för det hade inte jag gjort på många år, då jag var riktigt smal. Jag struntade vad människor tyckte om min kropp, jag drog på mig killens badshorts och ett badlinne och plumsade i. Mycket av det tänket att jag inte bryr mig om andra tycker sitter kvar nu. Men jag märker att jag börjar bli allt mer ledsen över att jag inte kan ha på mig tajta tröjor än (samma jag hade när jag vägde 58kg). Men det blir bättre och bättre och förhoppningsvis när jag väger som jag vill och har tränat kroppen ett tag så kommer jag att känna mig nöjd. Då slipper jag tänka så mycket på kroppen och fixa det som kan vara kvar av mitt bristande självförtroende, vilket jag hoppas inte är mycket!

 
 
pernilla

pernilla

15 november 2006 17:54

hej gulle-dej!!!

tack för ditt grattis.vad glad jag blev:-)
jag förstår att du har en personlig kamp efter att ha läst igenom din blogg men samtidigt har du något väldigt positivt mitt i alltihop.
jag vet hur det är vad gäller att käka mycket skitmat eller ingenting alls.
jag äter delvis redan mer än min kille.ett tag smällde jag lätt i mig TVÅ hempizza efter varandra!sug på den!
jag har gått upp sedan jag mötte min kille men eftersom jag är lång 1.80 så tänker man inte på det.
sen har jag en jäkla förbränning pga av all hjärnaktivitet och pga att ibland inte äter alls då jag mår som sämst(mår kasst av olika skäl)
det där med kroppen och ens egna syn på sig själv är skit tycker jag.varför gör man sig själv illa med krav på hur man borde se ut osv...?hoppas man slappnar av med tiden.
titta på marilyn.hon var minsann ingen lättviktare med var/är vackrare än någon annan.jag personligen tycker inte det är vackert med dagens ideal på tjejer.

oj vilket långt svar du fick av mig...
hoppas det är ok.
blev faktiskt väldigt glad för ditt grattis eftersom marilyn betyder så otroligt mycket för mig...

om det e ok så slinker jag gärna in på din blogg ibland å kanske kommenterar...

ha det så gott! pernilla

http://bloggagratis.marilyn2662.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 december 2006 06:15

Jag längtar så mycket. Sitter just nu och lyssnar på blandade jullåtar (auld lang syne spelas nu). Det börjar bli riktigt juligt här hemma, men det är mycket mycket mer som ska upp. Och vi har inte ens köpt gran ännu, men det kommer snart, tror imorg...

Av Jenny - 13 december 2006 06:08

Min vikt pendlar nu mellan 64 - 64,5 kg och jag har inga vidare ambitioner att gå ner mer nu innan jul. Det är alldeles för god mat helt enkelts, så nu har jag gått med i Hålla Nollan på VK. Det känns bra, jag får äta runt 600kcal mer. Jag ska för...

Av Jenny - 5 december 2006 12:12

Nu är det nästan en dag sedan jag tog mina mått senast så jag tog nya och här är dom: Den 5 december 2006 Det inom () är vad jag gått förlorat från starten och det utan är från förra månaden. Vikt: 64,4 kg -1,1 (-5,6) BMI: 22,1 -0,4 (-2,1) ...

Av Jenny - 5 december 2006 11:34

Min omröstning blev så här: Har du börjat köpa julklappar än? Ja, jag började redan i September! 13.3 % Jag har precis börjat med dom första. 43.3 % Inte än, har inte hittat något bra än. 3.3 % Jag vet att jag måste, men ...

Av Jenny - 5 december 2006 11:29

Nu är det snart dags för vinter uppehåll och det ska bli såååå skönt. Men först är det slutarbetarna kvar och mycket har jag att göra. Samtidigt som det pågår julplanering och försök att få ned vikten. Dte där med vikten går inte så värst bra....

Presentation

Omröstning

Hur kommer du fira jul?
 Stort julfirande hemma med hela släkten
 Mindre julfirande hemma med bara närmsta familjen
 Stort julfirande borta hos släkt
 Mindre julfirande borta hos närmsta familjen
 Utomlands
 Med vänner
 Firar inte jul

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<<
November 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards